Kalev Põldsaar – Pranglimise ja Nutispordi autor

Helene LOORENTS

Kalev Põldsaar on Paistu kooli matemaatika õpetaja, kes on loonud 2 interneti õppekeskkonda.

Seoses 11. klassi uurimistööga viisin läbi intervjuu Kalev Põldsaarega.

Kus sa oled sündinud ja koolis käinud?

Sündinud olen Rakveres. Olen õppinud väga paljudes koolides, kõik need koolid asusid Viljandimaal. Põhikooli lõpetasin Paistu koolis, kus praegu töötan matemaatika õpetajana.

Esimene õppekeskkond, mis on sinu loodud, kannab nime Pranglimine. Räägi sellest lähemalt.

Kõik algas 1992. aastal, kui keskkütehind läks väga kalliks. Siis tuli soov omada enda maja, kus saaks ahju kütta ja ei peaks küttearveid maksma. 1992. aasta Õpetajatelehes oli kirjas, et Prangli saar pakub maja. Käisime perega kohapeal vaatamas ja otsustasimegi sinna kolida.

Tööd sain Prangli koolis, kus alguses oli 26 õpilast. Kuna naised ei tahtnud direktoriametit, siis hakkasingi koolidirektoriks. Direktoriametile lisaks olin matemaatika, füüsika ja alguses ka keemia õpetaja. Erialalt olen ma tegelikult õppinud eripedagoogiks, aga kuna eripedagoog on spetsialiseerunud põhimõtteliselt kõikidele ainetele ja lisaks oli matemaatika koolis mu lemmikaine, siis sain selle tööga hakkama.

1995. või 1996. aastal kinkis Prangli Kalandusühistu Prangli koolile 1 arvuti. Siis hakkasingi vaikselt huvi tundma, kuidas arvutis midagi luua. Programmeerimist ma kusagil õppinud ei olnud, aga raamatukogudes olid olemas raamatud. Avastasin ka, et Excelis on olemas õpetused, kuidas mida teha.

Et õpilastele korrutustabel selgeks õpetada, tulingi ideele luua matemaatiline mäng Pranglimine, mis on siis kiirpeastarvutamine. Nime välja mõtlemine ei olnud eriti keeruline. Tahtsin seda kuidagi seostada Prangli saarega. Jooksmine, suusatamine – sealt tuli –mine lõpp. Ja hiljem arenes sealt välja veel teisi sõnu, nagu näiteks pranglija, pranglima jne.

Praegu on pranglimine edasi liikunud Miksikese keskkonda, kus toimuvad nii eestisisesed kui rahvusvahelised võistlused. Välisriikidest tegelevad pranglimisega Läti, Leedu, Sloveenia, Ukraina ja Gruusia.

11 aasta pärast, kui saarelt lahkusin, jäi Prangli kooli 18 õpilast. See oligi üheks põhjuseks saarelt lahkumiseks, tööd ei oleks lihtsalt enam jätkunud.

Praegu käin igal suvel perega Pranglil puhkamas. See suvi sattusin sinna lausa 3 korda. Sel suvel toimus seal ka koolikokkutulek. Hea on näha vanu tuttavaid ja õpilasi, keda õpetanud olen. Kui varem jalutasin mere äärde umbes 5 minutit, siis nüüd käin seda teed 2 tundi. Iga nurga tagant leian vana tuttava, kellega juttu rääkida.

Teine õppekeskkond kannab nime Nutisport. Räägi ka sellest veidi.

Kui olin pranglimise võistluste ja korraldamisega lõpparve teinud, siis tuli idee, et teeks midagi paremat kui seda on pranglimine. Kahjuks jäi pranglimise edasi arendamine omal ajal pooleli, aga nüüd oli võimalus teha midagi hoopis teistsugust. Võtsin endale appi sõbra Margus Sõmeri, kellele oli sellise lehe programmeerimine esmakordne kogemus. Kuna mina olin juba pranglimisega selle raja läbi käinud, siis ei tundunud enam huvitav sama tee läbi käimine. Aga Marguse jaoks oli kõik uus ja huvitav.

Niisiis valmiski uus õppekeskkond. Praegu on Nutispordiga liitunud ligikaudu 100 kooli. Algusaastatel oli muidugi vähem, sest see on ikkagi raskem kui tavaline peastarvutamine. Nutispordis on põhimõtteliselt sees kogu põhikooli matemaatika, igal aastal arendame midagi edasi. Kuid on ka koole kes teevad mõlemat, nii pranglimist kui ka nutisporti.

Nutispordis pole rahvusvahelisi võistlusi veel olnud, sest lehekülje tõlkimine teistesse keeltesse on aeganõudev ja keeruline. Aga kui pensionile jään, siis on plaanis, sellega tegelema hakkata. Rahvusvahelises aspektis sihiks neid riike, mida pranglimises veel pole.

Praegu oled sa õpetaja samas koolis, kus lõpetasid põhikooli. Kuidas see juhtus?

Kui olin Prangli saarelt ära tulnud, leidsin töökuulutuse, kus Paistu kool otsis matemaatika õpetajat. Niisiis niimoodi ma sinna sattusin.

Sel aastal plaanisingi juba pensionile minekut. Ja et 1.septembril kooliigatsust peale ei tuleks, tellisin endale reisipiletid Bulgaariasse. Kuid enne reisile minekut selgus, et õpetaja, kes pidi Paistu kooli matemaatika õpetajaks tulema, ikkagi ei saa tulla. Aga ega ma enda reisi sellepärast ära ei jätnud, käisin reisil ära ja läksin alles siis kooli. Õpilased olid väga rõõmsad mind nähes.

Räägitakse küll, et tänapäeva õpilased on käest ära läinud, kuid mina sellega ei nõustu. Enda õpilastega mul mingeid erilisi käitumisprobleeme küll ette ei ole tulnud.