Eesti Vabariigi peaminister hr. Jüri Ratas alustas reedel, 13. jaanuaril, oma tööpäeva ühiskonnaõpetuse tunniga Kilingi-Nõmme Gümnaasiumis.
Gümnasistide ees oli teema „Eetika ja poliitika“ ning rõhuasetused ja praktilised järeldused aususel, töökusel, perekonnal ja sõprade rollil ning meeskonnatööl. Poliitikast rääkides rõhutas Jüri Ratas poliitiku eetikat ning vastutust mitte järgmiste valimistulemuste vaid järgmiste põlvkondade ees. Jõuti arusaamani, et konkurents ei tähenda vaenu ja oma lõpusõnades soovis peaminister tänastele gümnasistidele tarku valikuid sügisestel valimistel.
Abiturientide mõtteid kohtumisest peaminister Jüri Ratasega
♦Mulle jäi silma see, et ta oli meie kohaliku eluga väga kursis. Ta teadis täpselt, kus mis asub ja millal meil toimus viimati valdade ühinemine. Tal oli rääkida oma seos meie vallaga, Kilingi-Nõmmega ja selleks oli korvpall. Mulle meeldis see, et ta ei läinud liiga poliitiliseks. Ta rääkis aususest ja tutvustest ning sellest, mis käib üleüldiselt igal pool eluga kaasas, mitte ainult sellest, mis puudutab poliitikat.
♦Tänasest esitlusest ma eeldasin, et tuleb üks tavaline ja kuiv poliitiline jutt. Kuid ausalt öeldes, suutis peaminister Jüri Ratas mind üllatada ja seda heas mõttes. Nimelt sidus ta oma esitluse eluliste näidetega. Eriti meeldis mulle see, et ta tõi neid näiteid spordi valdkondadest. Üldjuhul ma ei huvitu poliitikast, kuid ta suutis mind kuulama panna. Seda oli näha, et ta tundis end publiku ees vabana, ta ei pidanud nö ametlikku teaduslikku kõnet vaid üritas end väljendada maakeeli, et ka meie aru saaks. Selliseid tunde võiks minu arvates tihedamini toimuda.
♦Tänane loeng pani sügavalt mõtlema sellele, kuidas ja mis alustel seada tulevikus enda elu. Ja samas andis mõtteaineid, kuidas enda käitumist muuta, sest ta rääkis nendest asjadest, mis on elus olulised. Näiteks meeskond jne. Piisavalt hariv ja oluline tund.
♦Meeldis, et peaminister rääkis lihtsas ja arusaadavas keeles, mis muutis jälgimise huvitavamaks. Jutu kõrvale tõi välja oma kogetuid hetki ja mälestusi. Ei tähtsustanud üle oma ametivõimu, vaid rääkis meiega nagu tavaline inimene.
♦Arvestades, et meid poliitika väga ei kutsu, oli seda hea kuulata, kuna jutt oli ladus ning välja olid toodud head näited. Kahju, et piiratud aja tõttu, ei jõudnud ta õpilaste ettevalmistatud küsimustele vastata.
- Perekond on tähtis. Ka meie juba tunnetame seda, kuna pere toetab ja aitab meid alati. Samuti sõbrad.
- Alati ei pea teised sind aitama või sulle midagi head tegema, seda võid ise ka teha.
- Eksimine on inimlik.
- Konkurent ei tähenda vaenlaseks olemist.
♦Võib olla oleksime oodanud rohkem informatsiooni hetkel aktuaalsete teemade kohta poliitikas. Samas näited, mis ta tõi, olid mõtlemapanevad.
♦Tee, mida sa teed, aga tee seda alati kõige paremini. Püüa pürgida nii kõrgele nagu sina seda tahad/saad. Inspireeris pingutama. Ausus on kõige alus. Ära tõuka oma perekonda, sugulasi ja lähedasi endast eemale – nad on väga tähtsad. Näitas, et poliitik saab rääkida ka ilma “mulli puhumata”.
♦Näha oli teemaarendusi, milles Hr. Ratas ennast kõige mugavamalt tundis – antud juhul sport.
♦Võib olla oleks põnevam olnud kohtumine organiseerida küsimuste-vastuste vooruga.
♦Esitlus pani mõtlema, kuhu on arenguruumi ja mida teha tulevikus. Inspireeris pingutama eksamiteks.
♦Näitas seda, et poliitikud ei oska ainult ajada ümmargust mulli, vaid oskavad ajada ka tarka juttu, millest ka tavainimesed aru saavad.
♦Tema jutt oli väga mõtlemapanev ja kasulik. Keda vähegi huvitas, siis see sai tema jutust ka kasu.
♦Üldine teema oleks võinud olla rohkem kooliga suhestatav. “Eetika ja poliitika” mind, isiklikult, väga ei kõneta.
♦Tuleb mõelda töö telgitagustele, mitte ainult tulemustele. Väldi konflikte inimestega, leia sõpru erinevatest valdkondadest, väärtusta ja austa oma vanemaid. Mõelda tuleb ka sellele, et konkurendid ei ole vaenlased. Jutt oli sorav, tõi palju elulisi näiteid. Kokkuvõttes 45 minutit kasulikku kuulamist
Küsimused, mis jäid ajapuudusel esitamata
- Miks on tähtis, et me valimas käime?
- Kuidas ma peaks ülikooliteed valima, kui mu sihiks on poliitika?
- Millised on poliitikas vajalikud oskused?
- Kui suur eelis on Eestis eliitkooli õpilased (HTG) tavakooli (KiNG) ees?
- Miks lahkuvad ambitsioonikad noored Eestist?
- Kas meie haridussüsteem on võimeline pakkuma rahvusvahelist kogemust?
- Kas Eesti riigi eesmärk on hoida andekad eestlased Eestis või kutsuda võimalikult palju talente siia? Arvatavasti mõlemad, aga milliste meetodite abil seda saavutama hakatakse?
- Kui tähtsad on hinded tegelikult?
- Kas Teie arvates tuleks õppesüsteemi veelgi enam digitaliseerida?
- Mihkel Raud rääkis oma uues raamatus loo, kuidas üks Tartu koolipoiss suutis ta murda imelihtsa küsimusega: “Miks sa siin oled?”. Mina oleksin soovinud küsida, et milline küsimus veaks Jüri Ratasel jalad alt?
- Millise pärandi jättis Jüri Ratasele Taavi Rõivas ja millise pärandi sooviks jätta Jüri Ratas järgmisele peaministrile?
- Kuidas kommenteeriks Jüri Ratas Jevgeni Ossinovski küllaltki julget alkoholipoliitikat, millega (meedia sõnul) soovib ta muuta alkokaubandust terves Euroopas.
FOTOD Imre Vahtramäe: http://kool.kng.edu.ee/kooli_fotod/16_17/2017_01_13_peaminister_Ratas_IV/index.html